خرید از سراسر دنیا


» معرفی کتاب سِیر عشق ! - آلِن دوباتِن

معرفی کتاب سِیر عشق ! - آلِن دوباتِن

مشخصات فیزیکی :


وزن : 221 گرم
قطع : رقعی
تعداد صفحات : 243 صفحه
نوع جلد : شومیز


مشخصات فنی :

کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام مطلب مرتبط کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام


نویسنده/نویسندگان : آلن دو باتن
مترجم : زهرا باختری
ناشر : چترنگ
تعداد جلد : 1
موضوع : رمان خارجی
مناسب برای : بزرگسالان
شابک : 9786008066361


درباره نویسنده کتاب سیر عشق :

آلن دوباتن نویسنده، فیلسوف و جستارنویس سوئیسی- انگلیسی است. شهرت این نویسنده در ایران به خاطر کتاب‌های جستارهایی در باب عشق و تسلی‌بخش‌های فلسفه است. موسسه‌ی مدرسه‌ی زندگی هم یکی دیگر از دلایل شهرت این نویسنده در ایران است.

آلن دوباتن نویسنده‌ی فلسفی در سال 1969 در شهر زوریخ سوئیس به دنیا آمده است. او اکنون در لندن زندگی می‌کند و مشغول مدیریت در موسسه‌ی خود یعنی مدرسه‌ی زندگی است. این نویسنده اکنون به‌عنوان نویسنده‌ی فلسفه‌ی روزانه شناخته می‌شود. او درباره‌ی موضوعاتی می‌نویسد که هرروزه همه‌ی انسان‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. موضوعاتی مانند عشق، سفر، هنر، معماری و ادبیات. کتاب‌های آلن دوباتن تاکنون به بیشتر از سی زبان دنیا ازجمله فارسی ترجمه‌شده‌اند. 


آلن دوباتن فیلسوف !

آلن دوباتن مؤسس مدرسه‌ای به نام مدرسه‌ی زندگی است. او با این باور که فرزندان ما در مدرسه راه و روش زندگی کردن را نمی‌آموزند مدرسه زندگی را تأسیس کرد. او معتقد است این فقدان دانش باعث می‌شود کودکان در زندگی بالغانه‌شان با مشکلات زیادی مواجه شوند.

موضوعاتی که در مدرسه زندگی تدریس می‌شوند متنوع‌اند. اما همه‌ی این آموزش‌ها در راستای افزایش خودشناسی هستند. زیرا گردانندگان این مدرسه معتقدند تنها با خودشناسی است که می‌توانیم زندگی برتر و رضایت‌بخش‌تری داشته باشیم. مجموعه‌ی آموزش‌های این مدرسه در شش دسته‌ی کلی تقسیم‌بندی می‌شود. خودشناسی، ارتباطات (Relationships)، کار، آرامش، رفتار‌های اجتماعی و فرهنگ و فراغت.

نویسندگان و فیلسوفان باتجربه‌ای هم در این موسسه کار می‌کنند.

نکته‌ی جالب این است که با توجه به تفاوتِ روش‌های یادگیری، مدرسه‌ی زندگی آلن دوباتن، آموزه‌ها یا محصولاتش را به روش‌های مختلفی، مانند کتاب، کارگاه، ویدیو، جلسه‌ی روانکاوی و ... ارائه می‌کند.


کتاب‌های آلن دوباتن :

آلن دوباتن تاکنون شانزده کتاب شبه داستانی منتشر کرده است. از میان این آثار، کتاب‌های جستارهایی در باب عشق، تسلی‌بخشی‌های فلسفه، هنر سیر و سفر، اضطراب منزلت، دین برای خداناباوران، سیر عشق، هنر همچون درمان و تعدادی از کتاب‌های مدرسه‌ی زندگی به فارسی ترجمه‌شده‌اند و همه‌ی آن‌ها در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار قرارگرفته‌اند.


جستارهایی در باب عشق :

جستارهایی در باب عشق نخستین کتابی بود که از آلن دوباتن منتشر شد. این کتاب درباره‌ی سیر عشق زن و مردی است که به‌صورت تصادفی یکدیگر را در هواپیما ملاقات می‌کنند. جستار‌هایی در باب عشق علاوه بر شرح داستان، نکات آموزشی کاربردی هم دارد. این کتاب توسط زهرا باختری به فارسی برگردانده شده است و انتشارات چترنگ آن را منتشر کرده است. آلن دوباتن معتقد است که اصل روابط عاطفی و عاشقانه شبیه هم هستند؛ بنابراین با دانستن تعدادی قوانین ثابت می‌توانید رابطه‌تان را به سمت بهتری هدایت کنید. او رابطه را ازلحاظ آسیب‌هایی که ممکن است در یک ارتباط عاشقانه‌ی اغراق‌آمیز رخ ‌دهد، بررسی می‌کند: «عشق، جنونِ خود را در نپذیرفتن عادی بودن ذاتی دلدار آشکار می‌کند.»


تسلی‌بخشی‌های فلسفه :

تسلی‌بخشی‌های فلسفه هم یکی از مهم‌ترین آثار آلن دوباتن است. او در این کتاب سعی می‌کند با استفاده از نظریات شش فیلسوف بزرگ راه‌حل‌های کارآمدی برای مشکلات روزمره‌ی ما ارائه دهد. این نکته خوانش کتاب را بسیار لذت‌بخش می‌کند. کتاب تسلی‌بخشی‌های فلسفه تاکنون توسط گروه‌های کتاب‌خوانی متفاوتی به‌عنوان کتاب برتر انتخاب‌شده است.


اندیشه‌های آلن دوباتن :

برای فهم اندیشه‌های این فیلسوف نویسنده بهتر است چند گفتار از او بخوانیم:

معمولاً وقتی کتابی را نمی‌فهمیم. آن را بسیار هوشمندانه می‌پنداریم. به‌هرحال، عقاید ژرف و عمیق را نمی‌توان با زبان کودکان توضیح داد. بااین‌وجود. مرتبط دانستن دشوار بودن و عمیق بودن را می‌توان جلوه‌ای از انحراف در فضای ادبیات و نگارش دانست. انحرافی که در زندگی عاطفی با آن آشنایی داریم.

یکی از ویژگی‌های دوست این است که آن‌قدر مهربان است که در مقایسه با اکثر مردم. بخش‌های بیشتری از وجود ما را به هنجار می‌داند. هنگام گفتگو با مخاطبی عادی، بسیاری ازنظرهای خود را به دلیل بسیار زننده بودن، مأیوسانه بودن، احمقانه بودن، هوشمندانه بودن یا احساساتی بودن بیان نمی‌کنیم. ولی این نظرها را با دوستان خود در میان می‌گذاریم. دوستی، توطئه‌ای کوچک است علیه آنچه دیگران معقول می‌پندارند!

می‌توان معترف بود که ما آن‌قدری که جامعه گمان می‌کند محترم و موقر و متعادل و متعارف نیستیم. ممکن است بچگانه رفتار کنیم یا خیال‌باف، تخس، آرزومند، منفی‌باف، آسیب‌پذیر و چندبعدی باشیم، اما همه این‌ها را معشوقمان از ما می‌پذیرد و درک می‌کند و در لحظاتی که متوجه می‌شویم معشوق درکمان می‌کند، خیلی بیشتر از حدی که دیگران تاکنون درک کرده‌اند، و شاید حتی بهتر از وقتی‌که خودمان ابعاد آشفته، خجالت‌آور و ننگین خود را درک می‌کنیم، عشق به اوج خود می‌رسد.

بازگرداندن احساسات، یکی از پیچیده‌ترین و ضروری‌ترین وظایف عشق به نظر می‌رسد. عصبانیت و نکوهش، می‌تواند جای خود را به همدردی بدهد.

کتاب‌فروشی‌ها، ارزشمندترین مقصد افراد تنها هستند. گواه این امر، تعداد کتاب‌هایی است که علت نگارش آن‌ها این بوده است که نویسندگانشان کسی را برای حرف زدن پیدا نکرده‌اند.


« کتاب سِیر عشق نوشته آلن دو باتن است که به موضوع روابط بین زن و مرد می پردازد. »


این کتاب در سال ۲۰۱۶ نوشته شده است و آلن دو باتن در آن بیان می کند که:

تنها آغاز عشق نیست که اهمیت دارد، بلکه چگونگی ادامه آن است که حائز اهمیت است.

آلن دو باتن همچنین عقیده دارد که:

باید با انتظاراتی واقع گرایانه تر به سمت ازدواج برویم، لذا در این کتاب پرده ها را کنار می زند و با نگاهی صادقانه و غیر احساسی به نهاد ازدواج در دوران مدرن می پردازد.


« درباره کتاب سِیر عشق »


شیدایی در طیفی از چیزها نمود پیدا می‌کند: لنگه‌ی صندلی که از سر بی‌خیالی از پا آویزان شده؛ نسخه‌ی معمولی از کتاب سیزارتای هرمان هسه که روی حوله کنار کرم ضد آفتاب جا خوش کرده؛ ابروهای خوش‌فرم؛ سربه‌هوایی حین حرف‌زدن با والدین؛ یا آن‌طور که عصرها در بوفه وقتی موس شکلاتی را مزه‌مزه می‌کند دستش را زیر چانه‌اش می‌گذارد. به غریزه، از توده‌ای از جزییات، شخصیت دخترک را تار به تار بیرون می‌کشد. همینطور که دراز کشیده و به پره‌های چوبی چرخان پنکه‌ی سقفی اتاقش نگاه می‌کند، داستان زندگی‌اش با دخترک را می‌نویسد. او دختری سودایی و زبل خواهد بود. به ربیع راز دل می‌گوید و پنهانی به دورویی دیگران می‌خندد. گه‌گداری مهمانی‌رفتن و معاشرت با سایر دخترها در مدرسه مضطربش می‌کند که این خود نشانی است از شخصیت حساس اما عمیقش. تمام این مدت تنها بوده و قبل از ربیع به هیچ‌کس اعتماد کامل نداشته. با هم بر لبه‌ی تخت او خواهند نشست و بازیگوشانه انگشت‌های‌شان را در هم قلاب می‌کنند. او هم مثل ربیع هرگز خیال نمی‌کرده چنین پیوندی بین دو انسان ممکن باشد. و اما بعد، یک روز صبح بدون هیچ نشانه‌ی قبلی دخترک رفته است و زوجی هلندی با دو پسربچه‌ی کوچک پشت میز آن‌ها نشسته‌اند. مدیر برایش توضیح می‌دهد که او و پدر و مادرش سر صبح هتل را ترک کرده‌اند که به پرواز ایرفرانس برسند. کل قصه قابل چشم‌پوشی است. این دو دیگر قرار نیست همدیگر را ملاقات کنند. به کسی چیزی نمی‌گوید. دخترک روحش هم از خیال‌پردازی‌های ربیع خبردار نمی‌شود. اما اگر داستان اینجا کلید می‌خورد ازاین‌روست که ــ با وجود تغییرات بسیار و بلوغ ربیع در بسیاری از زمینه‌ها با گذر زمان ــ برای دهه‌ها درک او از عشق دقیقا مبتنی بر همان ساختاری است که تابستان شانزده‌سالگی در هتل کاسا آل سور شکل گرفت. وی همچنان به احتمال درک متقابل آنی و همه‌جانبه و همدردی بین دو آدمیزاد و نیز به شانس پایان قطعی تنهایی اعتماد دارد. او بازهم برای نیمه‌های گمشده‌ی دیگری که در اتوبوس، راهروهای سوپرمارکت‌ها و قرائت‌خانه‌ی کتابخانه‌ها پیدا می‌شوند، تمناهای تلخ و شیرین این‌چنینی حس خواهد کرد. دقیقا همان حس شانزده‌سالگی را در بیست‌سالگی وقتی که ترمش را در منهتن می‌گذراند نسبت به خانمی دارد که سمت چپ او در قطار شمال C کنارش نشسته است. در بیست‌وپنج‌سالگی در دفتر معماری‌ای در برلین که دوره کارآموزی‌اش را می‌گذراند. در بیست‌ونه‌سالگی در پروازی بین پاریس و لندن بعد از مکالمه‌ی کوتاهی درباره کانال مانش با خانمی به نام کلوئه: احساس بازیابی ناگهانی پاره‌ای از وجودش که دیرگاهی است گم شده. برای آدم رمانتیک از نگاهی گذرا به یک غریبه تا رسیدن به یک نتیجه‌گیری اساسی و شکوهمند چند قدم کوتاه فاصله است: اینکه غریبه‌ی مذکور می‌تواند پاسخی جامع باشد به پرسش‌های ناگفته‌ی وجود. چنین شور و هیجانی به نظر پیش‌پاافتاده یا حتی مضحک به‌نظر می‌رسد اما همین تکریم غریزه را نمی‌توان سیاره‌ای خرد در منظومه‌ی کیهانی روابط دانست، چراکه خود خورشیدی است در مرکز که تمام آرمان‌های معاصر حول محورش در گردش‌اند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده